uk
Сталість впровадження «КД» в НУШ буде забезпечено!

Сталість впровадження «КД» в НУШ буде забезпечено!

11.10.2021
31

Сонячна, не по-осінньому тепла неділя в мальовничому Ірпені, стала ще й по справжньому святковою для чисельної Усеукраїнської родини «добрих сусідів». 10 жовтня до неї приєдналися одразу  34 освітянина, які успішно пройшли фінальне тестування після навчання та отримали вагомі Сертифікати підвищення своєї педагогічної кваліфікації.

Всі вони були учасниками п’ятиденного методичного семінару з пілотування модельної навчальної програми «Культура добросусідства» для 5-6 класів у 2021/2022 навчальному році, який було організовано та проведено ГО «ІДЦ «Інтеграція та розвиток» в рамках реалізації проєкту «Пілотування викладання предмету "Культура добросусідства" в Новій Українській школі та забезпечення сталості його впровадження».

Кожен день, з 6 по 10 жовтня, був чітко спланованим та насиченим, і кожен ставав днем відкриттів, творчого професійного пошуку та самовдосконалення. Об’єднані в дві групи вчителі (ті, що  вже працюють за курсом в 5 класах з вересня цього року), практичні психологи, викладачі та методисти закладів післядипломної педагогічної, які будуть опікуватися впровадженням «КД» та апробацією модельної навчальної програми курсу в своїх регіонах, одержали справжній методичний дороговказ щодо успішної та ефективної діяльності в проєкті. Найцінніші знання, настанови, роз’яснення та актуальні поради здобували, можна сказати, з першоджерел. Адже працювали з освітянами провідні тренерки курсу, всі 5 співавторок рекомендованої Наказом Міністерства освіти і науки України програми предмету «Культура добросусідства. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти. 

Ґрунтовно та фахово разом з Іриною Унгурян, доценткою кафедри педагогіки, психології та теорії управління освітою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області розглянули основні засади та філософію Нової української школи, нормативну базу для впровадження нових програм і методик. Безумовно, особливу увагу приділили Програмі «Культура добросусідства» для 5-6 класів, як складовій частині  однойменного наскрізного інтегрованого курсу, особливостям освітнього середовища «КД», активним та інтерактивним методам у викладанні курсу та оцінюванню навчальних досягнень учнів.

 Теми, які розглядали із координаторкою освітніх проєктів Української Гельсінської спілки з прав людини Олександрою Козорог, були не менш важливими і викликали не лише професійну, але й особисту зацікавленість учасників. На конкретних прикладах, доступно і зрозуміло, пояснювала тренерка складні речі щодо дискримінації, її видів та проявів,  недискримінаційного та гендерного підходів в освітньому процесі, гендерної рівності та упереджень, стереотипів та наслідків їх впливу на поведінку людини тощо. Йшлося і про дієві механізми захисту прав вчителя, права дитини та забезпечення захисту її інтересів; про громадський активізм і його актуальність, про інклюзію, як процес забезпечення участі усіх громадян в житті спільноти. Детально обговорили тонкощі педагогіки партнерства, як запоруки ефективності навчання за предметом «КД», цінність та необхідність співпраці з батьками і громадою.

Серед завдань, на виконання яких спрямовано Програму – сприяння формуванню особистісної позиції, навичок саморефлексії, вміння вести діалог, мирно розв’язувати конфлікти. І це завдання педагогам буде виконати під силу після спілкування із Нелею Лебідь, заступницею директора з наукової роботи Інституту людини Київського університету імені Бориса Грінченка, психологинею та тренеркою  з розвитку професійної компетентності освітян. Разом із пані Нелею легко і невимушено виконали велику кількість інтерактивних вправ, які дали можливість попрактикуватися, наприклад, у ненасильницькій комунікації, краще зрозуміти свої емоції та почуття, спробувати управляти ними. Проте важливою частиною роботи, було саме обговорення результатів та методичний аналіз вправ і на  відпрацювання навичок асертивної поведінки, і на відпрацювання технік ефективної комунікації.

Як завжди емоційно та конструктивно, з обговореннями та дискутуванням, навчалися  на сесіях керівниці освітнього напрямку Української Гельсінської спілки з прав людини  та Центру громадянської просвіти «Альменда» Валентини Потапової. Працювали з поняттям «Критичне мислення», розглядали його технології, вибудовували основні етапи уроку з їх застосуванням. Шукали відповіді на запитання «Як навчити учнів думати та читати критично? Як навчити їх майстерності ставити запитання?». А ще, як забезпечити дітям захист від негативних медіавпливів, зокрема кібербулінгу. А вчителям навчитися працювати з   візуальними та аудіовізуальними медіа.               

Звичайно, ще знадобиться час для того, щоб переосмислити той колосальний об’єм інформації, який було отримано за 5 днів продуктивного навчання в форматі оффлайн. Проте позитивні враження від занять та атмосфери, яка склалася в команді однодумців, учасники готові були висловлювати одразу. І коли  засновниця курсу та керівниця авторського колективу  «КД» Маргарита Араджионі запропонувала виконати фінальну вправу на рефлексію та вибрати кожному для себе умовний острів, назва якого б відповідала відчуттям з якими учасники завершували тренінг, то виявилося, що  ніхто не обрав острів під назвою «Розчарування»… А ось на островах «Пошуку», «Відкриттів», «Натхнення», «Перемоги» та «Щастя» опинилися ті, хто надихнувся «роботою неперевершеного тренерського складу, від якої захоплювало дух»; ті, хто відкрив для себе «новий курс, який дає можливість опанувати мистецтво бути людиною»; ті, хто відчув дух перемоги над собою і «визначив для себе, в якому напрямку рухатися надалі задля гідного майбутнього наших дітей»; ті, хто зрозумів, «яке це щастя, коли навколо тебе не просто колеги, а справжні друзі». Додалося таких друзів після семінару і у «КД», адже  на карті України, на якій позначені міста та містечки в яких вже впроваджується курс, з’явилося пару десятків нових міток! І це означає, що «Культура добросусідства» продовжує об’єднувати освітян та єднати країну!

 

Навчання відбулося в рамках реалізації проєкту «Пілотування викладання предмету "Культура добросусідства" в Новій Українській  школі та забезпечення сталості його впровадження» ГО «ІДЦ «Інтеграція та розвиток» за підтримки Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та впроваджується Pact в Україні.